• Els reptes del sector passen per la digitalització, la descarbonització i el posicionament estratègic en els mercats

• L´ITC té en marxa 36 projectes d'investigació en els quals han participat al voltant de 100 empreses i altres entitats vinculades a la I+D+i

Els grans desafiaments que aborda la indústria ceràmica se centren, principalment, en la recuperació econòmica després de la irrupció de la COVID-19, la qual cosa ha suposat accelerar diverses tecnologies ja en desenvolupament que les empreses estan implantant o tenen previst implantar, com és el cas de la digitalització de les plantes de fabricació i implantació de la indústria 4.0.

En aquest procés de recuperació, l´ITC compta amb el suport de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace), el qual, durant l'exercici de 2020, ha finançat amb 3,3 milions d'euros un total de 36 projectes d'investigació en els quals han participat al voltant de 100 empreses i altres entitats com a associacions empresarials, centres d'innovació o organismes vinculats a la I+D+i.

Aquest suport també ha permés al centre tecnològic desenvolupar i ampliar
8 grans línies estratègiques d'investigació "centrades en aquells aspectes que reclama el sector" ha assenyalat la directora general de l´Ivace, Júlia Company i que se centren en aplicació de ceràmica en arquitectura, la implantació de la construcció intel·ligent o la personalització de productes.

També s'està investigant l'estudi i desenvolupament de materials, l'impuls a l'economia circular, la transició cap a la indústria hipocarbònica, la digitalització dels processos industrials i l'enfortiment de les àrees de seguretat i salut en l'entorn laboral de les empreses ceràmiques i altres entorns.

Tecnologies implantades

L'Institut de tecnologia Ceràmica (ITC) ha desenvolupat, amb el suport de l´Ivace, diverses tecnologies que s'estan començant a implantar en empreses del sector amb èxit.

En paral·lel està treballant en l'elaboració d'una planta de fabricació digital "bessona" a la planta física (Bessó Digital), gràcies a la qual, des d'un ordinador situat en un punt geogràfic diferent, es té la possibilitat de corregir errors en les diferents etapes del procés, evitant pèrdues de qualitat i de diners.

Però, més enllà de la planta de fabricació, l'aposta per la digitalització de l´ITC implica abastar tota la cadena de valor d'una empresa fins a arribar a la botiga digital ceràmica.

Una aposta materialitzada en el projecte CERIA, que consisteix en un prototip de botiga digital ceràmica equipat amb les tecnologies d'avantguarda (Intel·ligència Artificial, l´IoT, el Big Data, el Blockchain i sofisticats softwares de sistemes predictius, entre altres)

El desafiament mediambiental: cap a la descarbonització de la indústria ceràmica.

Un altre dels reptes als quals s'enfronta el sector és la transició cap a una indústria ceràmica hipocarbònica on el ITC, amb el suport de Ivace Innovació està aplicant innovacions tant en els processos industrials, com en l'àmbit urbanístic i domèstic.

L'aplicació d'aquestes investigacions en l'entorn urbà té com a objectiu que les ciutats siguen més resilients cap als efectes negatius del canvi climàtic i que les llars, després d'haver patit una etapa de confinament en la qual aquests han sigut llocs de refugi i descans, sales de jocs, gimnasos, espais de treball, de descans o oci, siguen entorns sans i personalitzats, concordes a les necessitats de les persones que els habiten.

Suport de l´Ivace als centres tecnològics

En 2020 l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace) continua secundant de manera decidida el desenvolupament de l'activitat d'I+D dels centres tecnològics amb 47 milions d'euros per a donar resposta a les necessitats, tant actuals com futures, de les empreses i els sectors productius de la Comunitat.

Aquest pressupost es divideix en dues línies d'ajuda. Una dotada de 27 M€ dirigida a finançar la investigació que hui encara no té resultats que es puguen transferir a les empreses, però sense la qual no seria possible avançar en noves tecnologies, nous materials, nous productes o serveis.

Una línia que s'ha demostrat més necessària que mai en l'actual crisi sanitària i econòmica provocada per la COVID-19, "perquè ha evidenciat que l'aposta de la Generalitat per la generació de coneixement i tecnologia en els centres tecnològics ha sigut fonamental perquè aquests hagen pogut donar una resposta ràpida, en un molt curt espai de temps, a penes un mes, a les necessitats de material sanitari per a combatre la crisi" ha assenyalat Júlia Company.

La segona línia d'ajuda, dotada amb 20 milions d'euros, està dissenyada per a donar suport a projectes d'I+D els resultats dels quals puguen ser transferits i implantats a curt termini en les empreses valencianes, per a donar-los suport en la seua activitat i contribuir a la millora de la seua competitivitat.