L'Ivace destina més de 2,5 milions de euros a l´ITC per a impulsar investigacions eficients, estratègiques i socialment responsables
L'Ivace destina més de 2,5 milions de euros a l´ITC per a impulsar investigacions eficients, estratègiques i socialment responsables M'agrada Imprimeix Correu

NP Itc 30 de diciembreL'ajuda de l´Ivace ha permés posar en marxa set línies d'investigació en l'àmbit de l'edificació, urbanisme, usuaris, materials ceràmics, economia circular, energia i processos industrials.(30-12-2019)

“La investigació- ha assenyalat la directora general de l´Ivace, Júlia Company,- no s'entén sense transferència. Es tracta d'un binomi necessari, que genera importants beneficis i que és necessari equilibrar i potenciar”.

En aquest sentit, Company, ha destacat que des de l´Ivace i la Conselleria d'Economia s'està treballant per a rentabilitzar el coneixement generat en els centres tecnològics i que aporten notables avantatges a les empreses.

Edificis

Dins d'aquesta línia d'investigació l´ITC està treballant a desenvolupar materials, productes i processos avançats de baix impacte ambiental, on intervinga el material ceràmic, amb noves aplicacions de valor afegit de manera eficient i ecoeficient els beneficis de la qual redunden en l'usuari.

Un exemple d'això són les rajoles amb efecte “refrigerant” que permeten estalviar en climatització.

Ciutats

La investigació se centra en el desenvolupament de productes i sistemes innovadors que ajuden les ciutats a adaptar-se als efectes negatius de les emergències climàtiques.

És el cas del Sistema Urbà de Drenatge Sostenible (SUD) instal·lat a Benicàssim, que consisteix en una superfície permeable, la pell de la qual està formada per un sistema innovador, de baix impacte mediambiental i basat en l'ús de rajoles ceràmiques de baix valor comercial, que ajuda a drenar l'excés d'aigua procedent de fortes pluges.

El sistema permet emmagatzemar l'aigua i reutilitzar-la posteriorment com a aigua de reg en zones enjardinades.

Usuaris

En aquest camp la investigació afecta al desenvolupament de productes personalitzats que incorporen valor afegit sobre la base de disseny i prestacions diferenciades, responent a les necessitats individuals de les empreses valencianes.

Materials

L'activitat de l´ITC persegueix generar coneixement per al disseny de nous materials principalment ceràmics i el desenvolupament de nous mètodes de caracterització de materials.

Una de les sublínies d'activitat és la recuperació del cobalt procedent de les bateries de dispositius mòbils rebutjats per a reutilitzar-lo en la decoració de rajoles ceràmiques.

Economia Circular

Dins d'aquest apartat s'inclouen accions molt diverses dirigides al desenvolupament de processos i productes ceràmics que tinguen en compte els principis de l'economia circular, donant-se suport l'eficàcia en l'ús dels recursos, la sostenibilitat i ús dels recursos naturals, l'accés a matèries primes, l'ús eficient dels productes i la seua anàlisi de cicle de vida.

Així, s'està treballant a impulsar la creació d'un ecosistema d'empreses del sector on puguen compartir recursos, gestionar residus, intercanviar necessitats, a fi d'optimitzar els processos i, en definitiva, “produir més amb menys.”

Energia

L'objectiu és desenvolupar processos ceràmics de baix impacte ambiental, amb el mínim consum de combustibles fòssils, en un context d'escassetat de recursos i augment de les necessitats d'energia, amb l'objectiu de descarbonitzar al màxim l'economia, un tema que preocupa de manera intensa tant a les administracions com a l'opinió pública.

Processos Industrials

L´ITC està treballant en la implantació de l'estratègia 4.0 en la indústria ceràmica, un repte dels més importants als quals s'enfronta aquest sector en el futur i que està fent els seus primers passos encara.

Va començar aquesta marxa amb una col·laboració amb l'empresa Colorker que hui va més enllà, per a impulsar l'estratègia 4.0 cap al control de la distribució, la venda en botigues, els mercats i els seus moviments, a més de conéixer la percepció dels qui compren, detectant les tendències de consum per a obtindre més informació de tota la cadena de valor, anticipar-se al mercat, i fer així que les empreses siguen més competitives donant una resposta ajustada a les necessitats dels seus clients.