L´Ivace destina 125.000 euros a incloure la intel·ligència artificial en els joguets tradicionals
L´Ivace destina 125.000 euros a incloure la intel·ligència artificial en els joguets tradicionals M'agrada Imprimeix Correu

NP Aiju 27 diciembreL'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace) ha destinat en 2019 un total de 125.000 euros a finançar una nova línia d'investigació de l'Institut Tecnològic de Producte Infantil i d'Oci (AIJU) dirigida a incorporar la intel·ligència artificial i la tecnologia d'internet de les coses en els joguets tradicionals. (27-12-2019)

En aquesta investigació AIJU compta amb la col·laboració de nou empreses del sector “perquè precisament elles són els qui millor poden plasmar sobre el paper les seues necessitats i orientar les investigacions dels centres tecnològics” ha assenyalat la directora general de l´Ivace, Julia Company.

En aquest sentit, Company ha indicat que per a 2020 l´Ivace continuarà recolzant la generació i transferència de coneixement i tecnologia a través de projectes d'I+D en cooperació amb empreses en els àmbits de desenvolupament regional identificats en l'Estratègia d'Especialització Intel·ligent RIS3-CV.

“I mantindrem- ha afegit- la línia de suport al desenvolupament de demostradors de tecnologies d'aplicació en àmbits d'especial rellevància per a la millora de la competitivitat de la indústria i dels sectors productius com són la digitalització i l'economia circular”.

Avantatges de la intel·ligència artificial

La Intel·ligència Artificial pot proporcionar, tant als joguets com als processos de fabricació d'aquests, una vertadera revolució.

En els joguets pot aportar els mateixos avantatges que un videojoc, però amb l'al·licient de què es tracta de joguets reals amb els quals els xiquets interactuen. I en els processos de fabricació, ajuda a millorar l'eficiència en els recursos de producció i previndre possibles errors en la producció.

El coordinar del projecte, José Carlos Sola, indica que les noves generacions naixen envoltades de tecnologia i no esperen jugar amb un simple joguet, sinó amb un joguet que responga a les seues interaccions i que els produïsca un valor afegit durant el joc.

“Per tant- ha afegit- en els pròxims anys, els joguets connectats a Internet es convertiran en una cosa normal, per la qual cosa les empreses necessiten noves eines que permeten fusionar el joguet tradicional amb el món digital, aconseguint, així, un joguet actualitzat, revaloritzat i adaptat als nous temps”.

En aquest sentit la responsable de l´Ivace, Júlia Company, ha insistit en l'important paper dels centres tecnològics en la política indústria de la Generalitat al mateix temps que ha incidit en què “les empreses tenen a la seua disposició en aquests centres els recursos materials i humans per a continuar creixent i han d'aprofitar-los”.

Quatre anys d'investigacions

AIJU va iniciar fa quatre anys, amb el suport de Ivace Innovació, una línia de projectes que tracten de donar suport al sector tradicional del joguet en el seu canvi i integració en el món digital.

La primera mesura va ser incorporar en els joguets tradicionals sensors i diferents components electrònics per a ajudar a captar les accions del xiquet sobre els joguets amb la finalitat d'extraure patrons de comportament a través del joc que ajude a millorar els productes.

Tota aquesta informació es va bolcar en una plataforma adaptada al sector on els fabricants de joguets tenen la possibilitat de conéixer com juguen els xiquets de manera que poden personalitzar els joguets i incorporar-los un major valor pedagògic en els productes del futur.

 Per a afrontar aquests reptes tecnològics per a la innovació del joguet, AIJU  empra com a metodologia de treball obtindre la màxima informació de  tecnologies que actualment estan sorgint i que poden ser una gran font  d'innovació, realitzant un estudi detallat de cadascuna d'elles i què poden  aportar. També s'analitza quin tipus de joguets existeixen en el mercat i quines  noves funcionalitats incorporen, així com quin tipus de patents hi ha en  l'actualitat.

 Després de tota aquesta fase d'anàlisi, AIJU es reuneix amb les empreses  associades als projectes per a determinar en quins productes es pot implementar  una innovació més atractiva per als usuaris.

Són les pròpies empreses les que proporcionen a AIJU els productes en els quals implementar la intel·ligència artificial i des del centre tecnològics se'ls entrega un prototip amb una versió més innovadora d'aqueix joguet tradicionalperquè l'empresa decidisca si vol continuar millorant-lo o posar-lo en el mercat.